Витрувианският човек
ПРОПОРЦИИТЕ НА СВЕТА СПОРЕД Витрувий - АРХИТЕКТ НА ДРЕВЕН РИМ
Тази скица нарисувана около 1490 г. от Леонардо да Винчи изобразява гола мъжка фигура в две насложени едно върху друго положения с разперени ръце и крака, едновременно вписани в кръг и квадрат. Картината и текстът често са наричани "Закон за пропорциите".
Според бележките на Леонардо в придружаващия текст, написан огледално, картината е нарисувана като опит за изучаване на пропорциите на (мъжкото) човешко тяло, както са описани от древноримския архитект Витрувий, който пише:
четири пръста са равни на една длан
четири длани са равни на една стъпка
шест длани правят един лакът
четири лакътя са един човешки ръст
широчината на разперените ръце е равна на височината на човек
разстоянието от корените на косата до долния край на брадичката е равно на една десета от ръста
разстоянието от долния край на брадичката до темето е равно на една осма от ръста
максималната широчина на раменете е равна на една четвърт от ръста
разстоянието от лакътя до края на дланта е равно на една пета от човешкия ръст
разстоянието от лакътя до ъгъла на подмишницата е една осма от ръста
дължината на дланта е една десета от ръста
разстоянието от долния край на брадичката до носа е една трета от дължината на лицето
разстоянието от корените на косата до веждите е една трета от дължината на лицето
дължината на ухото е равна на една трета от лицето
Пъпът е естествено разположен в центъра на човешкото тяло и ако човек лежи по гръб с разперени ръце и крака, от неговия пъп, като център, може да се опише окръжност, която ще докосва върховете на пръстите на ръцете и краката. Човешкото тяло може да се впише не само в кръг, но и в квадрат.
Написаното от Витрувий може да се разглежда като описание на оптималните пропорции или като описание на идеалната човешка форма. Важно е да се отбележи, че скицата на Леонардо комбинира внимателно прочетения древен текст и собствените наблюдения на художника за човешкото тяло. Пропорциите на човешкото тяло, както ги е предложил Витрувий, вдъхновяват много художници да представят своя версия на Витрувианския човек.
Според бележките на Леонардо в придружаващия текст, написан огледално, картината е нарисувана като опит за изучаване на пропорциите на (мъжкото) човешко тяло, както са описани от древноримския архитект Витрувий, който пише:
четири пръста са равни на една длан
четири длани са равни на една стъпка
шест длани правят един лакът
четири лакътя са един човешки ръст
широчината на разперените ръце е равна на височината на човек
разстоянието от корените на косата до долния край на брадичката е равно на една десета от ръста
разстоянието от долния край на брадичката до темето е равно на една осма от ръста
максималната широчина на раменете е равна на една четвърт от ръста
разстоянието от лакътя до края на дланта е равно на една пета от човешкия ръст
разстоянието от лакътя до ъгъла на подмишницата е една осма от ръста
дължината на дланта е една десета от ръста
разстоянието от долния край на брадичката до носа е една трета от дължината на лицето
разстоянието от корените на косата до веждите е една трета от дължината на лицето
дължината на ухото е равна на една трета от лицето
Пъпът е естествено разположен в центъра на човешкото тяло и ако човек лежи по гръб с разперени ръце и крака, от неговия пъп, като център, може да се опише окръжност, която ще докосва върховете на пръстите на ръцете и краката. Човешкото тяло може да се впише не само в кръг, но и в квадрат.
Написаното от Витрувий може да се разглежда като описание на оптималните пропорции или като описание на идеалната човешка форма. Важно е да се отбележи, че скицата на Леонардо комбинира внимателно прочетения древен текст и собствените наблюдения на художника за човешкото тяло. Пропорциите на човешкото тяло, както ги е предложил Витрувий, вдъхновяват много художници да представят своя версия на Витрувианския човек.
Няма коментари:
Публикуване на коментар