събота, 26 август 2017 г.

Четиримата конници на Апокалипсиса.




Апокалѝпсис (на гръцки Αποκάλυψις - „разкриване“, „смъкване на завеса“, „откровение“).

                                  Апокалиптични сцени – стенопис от Осоговски манастир (Македония)


Четиримата конници на Апокалипсиса – Завоевателят, Войната, Гладът и Смъртта, картина от 1887 от Виктор ВаснецовАгнецът е видим най-отгоре.


Четиримата конници на Апокалипсиса са описани в последната книга от Новият завет в Библията, наречена Откровение от Йоана от Исус Христос в частта 6:1-8. В главата се разказва за книга или свитък в Божията дясна ръка, който е подпечатан със седем печата. Божият агнец, тоест Исус Христос, отваря първите четири от печатите, при което се появяват четири конника: бял, червен, черен и блед. Според Християнската есхатология тези четири конника на Апокалипсиса са предвестници на Страшния съд

Четиримата конници

Белият конник

Обикновено Белият конник е наричан Завоевател, това е защото белият кон обикновено е символ на „влизането“ на владетеля във власт. Той е свързван с победа (в гръцката библия думите произлизат от νικάω, завладявам, побеждавам), той носи лък и корона на победител.
Според някои интерпретации това е самият Исус Христос, според други той е изпратен Светия Дух, а в сравнителното религиознание това е „водещ към правия път“.
Причината да бъде разглеждан като Исус Христос е, че той се появява по-нататък в Откровение 19 на бял кон. Други интерпретации го посочват като знамение и като предвестник, тъй като Агнецът триумфално се появява в Откровение 5, и в този смисъл бива разглеждан като изпратен от Светия Дух.
В сравнителното религиознание той е свързван с битката в Махабхарата и Арджуна, чиято колесница е предвождана от бог Kришна, като самият Арджуна е бил умел стрелец.

Червеният конник

Той обикновено се възприема като представящ Войната или той започващ началото на война. Червеният конник държи голям меч, изправен нагоре (в хералдиката и във военната история, и символика мечове изправени нагоре и особено изправени кръстосани мечове са символи на война, влизане в сражение /вж напр. Жана д' Арк, нейни изображения от миналото и днес, както и хералдическа символика/, обявяване на война и съответно за кръстосаните мечове – битка). Конникът е червен (πυρρός, от πῦρ, огън), като едновременно червеният цвят обикновено се смята за представящ яростта и гнева, както и в гръцки πῦρ, огън, в български се използва израза включително „боен огън“, тоест „сражение“.

Черен конник

Черният конник държи двойка везни в ръката си. Макар черният кон (вран кон) обикновено да се свързва със смелост, напор и т.н. в битка, а везните със отсъждане на справедливостта (виж Темида) библейския текст продължава с:
И чух <нещо> като глас отсред четирите живи същества, който казваше: Един хиникс пшеница за динар, и три хиникса ечемик за динар; а дървеното масло и виното не повреждай. 
което е причина този конник да бъде наричан Глад.

Блед конник

И видях, и ето блед кон и името на яздещия на него беше смърт, и адът вървеше подире му; и даде им се власт над четвъртата част от земята да умъртвят с меч, с глад, с мор и със земните зверове.
Този конник обикновено е наричан Смъртта, като цвят е наричан блед или бледо зелен, и т.н. (гръцката дума е χλωρός, khlōros, от „chlorophyll“ и „chlorine“).

                                                                       Уйкипедия



Няма коментари:

Публикуване на коментар